Tragické letecké katastrofy

by spravca

Lietanie patrí k najbezpečnejším spôsobom cestovania. Napriek tomu vo veľa ľuďoch vzbudzuje rešpekt až strach. Je to spôsobené hlavne tým, že letecké katastrofy bývajú tragické a majú veľké počty obetí. Pripomeňme si niektoré z nich, ktoré rezonovali v spoločnosti dlhé mesiace.

Zlaté piesky, 1976

Začnime na Slovensku. Do dnes obyvatelia žijúci v domoch okolo Zlatých pieskov v Bratislave iste nezabudli na tragický dátum 28. júl 1976. Práve tento deň za pekného slnečného počasia sa stala katastrofa, ktorá  si vyžiadala životy takmer všetkých pasažierov a posádky. Pred očami ľudí oddychujúcich pri vode sa v to ráno odvíjala scéna ako z hororového filmu.  Zo 79 ľudí na palube lietadla Iliušin IL-18 prežili len traja. Lietadlo smerovalo z Prahy do Bratislavy. Príčinou nehody bolo zlé priblíženie sa k zemi a následné rýchle klesanie.

Sakrakopec, 1966

Najhoršou leteckou katastrofou v počte obetí na území Slovenska bola nehoda, ktorá sa stala 24. novembra 1966 na území Malých Karpát. Lietadlo bulharskej spoločnosti letiace zo Sofie do Prahy sa zrútilo v plnej rýchlosti priamo do vrcholu Sakrakopca. Kvôli zlému počasiu malo lietadlo typu Iliušin IL-18 V medzipristátie na bratislavskom letisku. Po opätovnom vzlietnutí sa kapitánovi nepodarilo nadviazať spojenie s leteckým dispečingom a lietadlo skončilo v plameňoch na spomínanom kopci. Pri katastrofe zomreli všetci pasažieri i posádka. Celková smutná bilancia bola strata 82 životov.

Tenerife, 1977

Tenerife väčšina z vás pozná ako prekrásne španielske letovisko. Toto miesto sa však  27. marca 1977 stalo poslednou zastávkou 583 ľudí! Priam neuveriteľne smutné číslo obetí bolo spôsobené zrážkou dvoch lietadiel na odletovej dráhe. Obe lietadlá po zrážke začali ihneď horieť. Oheň sa stal smrtiacou pascou pre všetkých pasažierov jedného z lietadiel, v druhom prežilo len 61 ľudí. Príčinou katastrofy bola chybná komunikácia dispečerov a pilotov kvôli preťaženosti letiska. Po tejto nehode sa zmenili pravidlá štandardnej frazeológie pri komunikácii medzi pilotmi a riadiacimi vežami.

Osaka, 1985

Druhou najtragickejšou leteckou katastrofou v dejinách lietania bola nehoda, ktorá sa stala 2. augusta 1985. Vyžiadala si 520 obetí. Lietadlo smerovalo z Tokia do Osaky. Približne hodinu po vzlietnutí prišlo k prasknutiu zadnej tlakovej priehradky, ktorá zabezpečuje udržiavanie tlaku v lietadle. V kabíne lietadla ihneď nastal pokles tlaku a následne došlo k odtrhnutiu zadnej časti. Lietadlo sa behom pár minút stalo neovládateľné, a preto sa ho napriek nesmiernej snahe pilotov nepodarilo udržať vo vzduchu. Zrútilo sa do hory Ogura. Akoby zázrakom prežili len 4 ľudia.

Charkhi Dadri, 1996

Obyvatelia dediny Charkhi Dadri v Indii sa 12. novembra 1996 stali svedkami tragického leteckého nešťastia. Išlo o špecifickú katastrofu, pri ktorej sa vo vzduchu zrazili dve lietadlá. Pri zrážke saudskoarabského a kazašského lietadla zomreli všetci ľudia na oboch palubách. Bilancia bola hrozivá, 349 mŕtvych. Nehoda bola zapríčinená kazašským pilotom, ktorý začal klesať k pristátiu veľmi rýchlo. Podobná tragická kolízia vo vzduchu sa v histórii už nikdy neopakovala a zapísala sa preto do dejín svojimi krvavými písmenami. Po tejto udalosti museli byť všetky lietadla vybavené prístrojom, ktorý podobnej katastrofe zabráni.

 

 

You may also like