Nové pneumatiky, ktoré nedržia na ceste, sú horšie ako staré a opotrebované? Musíme vás sklamať, pretože ani jeden z týchto „extrémnych“ prípadov neprospieva bezpečnosti. Na tomto príklade sa dá úžasne uplatniť, že pomalšie ďalej zájdeme. Ako postupovať pri zábehu letných pneumatík z výroby?
Autom reprezentujeme seba samých, svoj vzťah k inováciám, doplnkom a povinnostiam, ktoré nesúvisia len s naším vlastným uspokojením. Najmä letné obdobie v nás podnecuje túžbu po zábave, adrenalíne a po nových zážitkoch. Pred sezónou ste jeho vzhľad vylepšili o nové pneumatiky a lúčovito usporiadané hliníkové disky? Pozor, nezabúdajme, že ukazovateľ priemeru disku musí byť totožný s vnútorným priemerom pneumatiky – údaje nesie každé označenie pneumatík na bočnici, resp. veľa z nich sa nachádza v technickom preukaze vozidla.
Na cestách sa nesnažte okamžite „zažiariť“ a berte do úvahy všetky možné riziká pri prvej jazde na nových kolesách.
Ako najlepšie zabehnúť letné pneumatiky?
Vôňa a vzhľad pneumatík priamo z výroby je neporovnateľná s tými, čo po zime vyberiete zo skladových zásob. Laicky hodnotíme nové letné pneumatiky ako mastné, s olejovitým povrchom a menej náchylnejšie na zašpinenie. Keby skutočne išlo len o tieto vizuálne drobnosti, neapelovalo by sa na ich nevyhnutný zábeh. Prvých 100 km sa odporúča jazdiť pomalšie, pri väčšej bezpečnostnej vzdialenosti.
Zábeh neurýchlite žiadnym prudkým brzdením ani driftovaním, takto skôr prídete o značnú časť funkčnej vrstvy a skrátite životnosť pneumatík. Nové letné pneumatiky nie sú nikdy také priľnavé, a to ani športové verzie, pretože sa najprv potrebujú zahriať na prevádzkovú teplotu. Držia na nich zvyšky po vulkanizácii, ktorú treba akoby strhnúť. Najväčšie riziko hrozí v zákrutách na vlhkej vozovke – mastný profil ešte pneumatike neumožňuje dostatočne odvádzať vodu, hrozí, že auto sa tak stane neovládateľným. Smer jazdy, brzdenie a rýchlosť sú v tomto okamihu nepredvídavé. Azda až na takéto zážitky toto leto nemáte chuť, však?!